Programmet kraschar vid uppstart

Post Reply
Message
Author
nightsudd
Posts: 4
Joined: 16 Jan 2020 21:40

Programmet kraschar vid uppstart

#1 Post by nightsudd » 18 Jan 2020 22:35

Hej,

Jag har nyligen beställt Stormwind simulator och haft problem med att få det att fungera på min speldator. Jag har en dator med AMD Ryzen 5 2500 U och Geforce GTX 1050/AMD Radeon (TM) Vega 8 Graphics. På den datorn kraschar programmet efter att ha laddat i cirka 2 sekunder, när det är dags att börja spela introduktionsmusiken.

Däremot kan jag få igång simulatorn på min andra dator med lägre prestanda. Jag har kollat net.framework, har windows 10 så direct X9-uppdatering är inte möjlig/nödvändig, har kollat drivrutiner för grafikkort, ljudkort etc.

Har ni erfarenheter av liknande uppstartsproblem och hur har ni löst dem? Det här att datorn behöver tillräckliga möjligheter att spela upp ljudet för att inte krascha - vad innebär det i termer av prestanda?

Nåväl, jag får igång simulatorn men skulle ju vilja få igång den på den dator som har bäst prestanda/grafik. Tips för felsökning mottages tacksamt!

Med vänlig hälsning,

Martin

Stormwind
Site Admin
Posts: 463
Joined: 28 Jun 2018 22:22

Re: Programmet kraschar vid uppstart

#2 Post by Stormwind » 19 Jan 2020 01:00

Tjena Martin!

Går snabbare om du mailar mej direkt! :-)

Pröva att laborera lite med uppspelningsenheterna. Ibland har det hänt att Windows inte har hittat sina egna högtalare. Försök alltså välja en annan default uppspelningsenhet, eller koppla t.ex. in hörlurar och välj dessa som default, och starta simulatorn. Välj sedan tillbaks högtalarna igen som default.

Ljudet har iofs inget att göra med "prestanda", då man tänker på prestationseffekt. Däremot kräver simulatorn *någon* lämplig uppspelningsenhet för ljudet, tror detta var vad vi försökte säga. Jag tänker nog att din hårdvara är okej, och inget konstigt händer egentligen från Stormwinds sida. Vi spelar upp .wav och .mp4.

Ifall ovannämnda är problemet, så vet vi tyvärr inte vad det beror på. Något inne i Windows. Händer kanske vart annat år att vi hör liknande.

Det kan ju vara något annat också. Då borde vi kanske maila direkt, och sedan lägga upp lämplig info här i tråden efteråt. Vi ser inte forumuppdateringar lika ofta som email.

/ Tomas

nightsudd
Posts: 4
Joined: 16 Jan 2020 21:40

Re: Programmet kraschar vid uppstart

#3 Post by nightsudd » 21 Jan 2020 00:06

Hej Tomas,

Jag tänkte att jag skulle undvika att belasta dig/er med frågor. Hursomhelst, lite svårbegripligt då programmet funkar finfint på min mindre kraftfulla dator. Jag mejlar!

Mvh,

Martin

nightsudd
Posts: 4
Joined: 16 Jan 2020 21:40

PROBLEM LÖST Re: Programmet kraschar vid uppstart

#4 Post by nightsudd » 21 Jan 2020 21:16

Hej,

Problemet är löst! Visade sig att jag hade två grafikprocessorer i datorn och den mindre kraftfulla var standard. Lösningen låg i att ändra vilket grafikkort som skulle aktiveras när programmet startar. Gjordes genom att högerklicka på programfilen och välja "Kör med grafikprocessor > Ändra standard grafikprocessor".

Allt frid och fröjd, och tack till Stormwind för snabba svar och fin support!

Mvh,

Martin

Post Reply